Neumann János Számítógép-tudományi Társaság

Multimédia az Oktatásban Szakosztály

2008. évi „Multimédia az oktatásban” gyűrű díjazottja:

 

Dr. Kovács Ilma

egyetemi magántanár

Talán van a jelenlévők között, aki emlékszik a tavalyi (MMO2007) konferencián tett felajánlásomra. Minőségi díj alapítását ajánlottam azoknak a számára, akik olyan, a módszertant fejlesztő tevékenységet folytatnak, amelytől nem várható azonnali haszon, de amely a legnagyobb hatással van a pedagógiai célnak kellő szakmai alázattal alárendelt multimédia-felhasználásra. Három elképzelt kategória van: a módszertanilag legjobbnak ítélt, módszerében a pedagógiailag megalapozott multimédia-felhasználást segítő tananyag, a módszertanilag legjobbnak ítélt, módszerében a pedagógiailag megalapozott multimédia-felhasználást segítő képzés, továbbá az, aki a legtöbbet tette a pedagógiailag megalapozott multimédia-felhasználás módszereinek, felfogásának, pedagógiai szemléletének népszerűsítése és elismertetése érdekében.

A díj egy ezüstgyűrű formájában jelenik meg. Talán arra is emlékszik valaki, hogy elmondtam: ez a gyűrű olyan, mint maga a multimédia: egyszerű elemekből áll és szinte nyilvánvaló, hogy ezeket hogyan kell összerakni; de egy adott ponton valamit másképp, fordítva kell csinálni, mint ahogyan azt korábban gondoltuk. Aki ezt nem tudja, annak a gyűrű soha nem fog összeállni; aki viszont megteszi ezt a szokatlan lépést, annak igen.

A gyűrű első példányát tavaly én adtam át Dr. Berke Józsefnek, akit most megkímélek attól, hogy megkérjem, mutassa be, hogy össze tudja-e állítani a gyűrűjét… Azért kímélem meg, mert neki most más feladata lesz.

Azóta ugyanis létrejött a Neumann János Számítógéptudományi Társaság „Multimédia az oktatásban” szakosztálya, amely felvállalta a gyűrűvel kapcsolatos pályázat kiírását és a zsűrizést. Javaslatokat bárki tehet; a döntéseket a szakosztály által felállított felelős zsűri hozza majd meg. Én magam sem a javaslattételben, sem a zsűriben nem veszek részt: vagyis úgy viselkedem, ahogyan egy tisztességes alapítónak viselkednie kell. A szerepem annyi, hogy örüljek annak, hogy bár a termék és képzés kategória pályázatainak kiírására első ízben csak a jelen konferencia után kerül majd sor, de a harmadik kategóriában (tehát hogy ki az, aki a legtöbbet tette a pedagógiailag megalapozott multimédia-felhasználás módszereinek, felfogásának, pedagógiai szemléletének népszerűsítése és elismertetése érdekében) a szakosztály döntést hozott az idei gyűrű odaítéléséről. Tisztelettel felkérem a Neumann János Számítógéptudományi Társaság „Multimédia az oktatásban” szakosztályának elnökét, Dr. Berke Józsefet, hogy ismertesse a döntést és adja át a 2008. évi „Multimédia az oktatásban” gyűrűt.

Gerő Péter alapító

 

 

 

     

 

A „Multimédia az oktatásban” gyűrűt 2008-ban a NJSZT-MMO Szakosztálya Dr. Kovács Ilmának ítélte, a pedagógiailag megalapozott multimédia-felhasználás módszereinek, felfogásának, pedagógiai szemléletének népszerűsítése és elismertetése érdekében kifejtett tevékenysége elismeréséül.

A távoktatással, az andragógiával, a tanulás-segítés elektronikus eszközeivel foglalkozó tanárok és kutatók nemzedéke nőtt fel Dr. Kovács Ilma publikációin, nagy korszakokat ismertető összefoglaló munkáin, módszertani útmutatásain. A témába vágó publikációinak felsorolása szinte lehetetlenség. Amit a francia távoktatásról, nyitott képzésről Magyarországon tudunk, azt jórészt tőle tudjuk. Pártatlan, korrekt módszertani összehasonlító munkái és ezekben megnyilvánuló szemlélete példaértékű. Szavakra is kényes megfogalmazásai forrás-értékű hivatkozási alapnak számítanak.

Dr. Kovács Ilma olyan korszakban kezdett foglalkozni a technológiával segített képzéssel, a távoktatással, amikor az nem volt „divat-téma”. A díj „a távoktatás nagyasszonyának” eddigi életművét ismeri el.